
Tichetele de masă în 2025: Valoare, impozitare și noutăți pentru angajați și angajatori
12 Mai 2025
În 2025, tichetele de masă rămân un beneficiu extrasalarial important în România. Acestea pot fi utilizate pentru achiziționarea de produse alimentare sau pentru plata meselor la restaurante și unități partenere, contribuind la acoperirea costurilor zilnice într-un mod practic și avantajos.
Cuprins:
1. Informații esențiale despre tichetele de masă
2. Valoarea tichetelor de masă în 2025: Modificări și perspective
3. Legea tichetelor de masă
4. Impozitarea tichetelor de masă în 2025
5. Beneficii și avantaje ale tichetelor de masă pentru angajați și angajatori în 2025
6. Impactul social al tichetelor de masă
7. Impactul economic și social al tichetelor de valoare în România
8. Perspective de evoluție pentru tichetele de masă
Informații esențiale despre tichetele de masă
Tichetele de masă sunt disponibile atât în format electronic, cât și virtual, oferind flexibilitate și adaptabilitate în funcție de preferințele utilizatorilor. Reglementate prin Legea 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și prin Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, modificată pentru a reflecta condițiile economice actuale, tichetele beneficiază de o valoare nominală ajustată la inflație, oferind astfel un sprijin semnificativ în contextul creșterii costului vieții.
Pentru angajatori, tichetele de masă reprezintă un instrument eficient de motivarea și fidelizarea echipelor , integrându-se armonios în pachetele de beneficii și contribuind, în anumite condiții, la optimizarea fiscală. Chiar și în contextul modificărilor legislative recente, ele continuă să fie o opțiune atractivă pentru companiile preocupate de satisfacția și loialitatea angajaților.
Valoarea tichetelor de masă în 2025: Modificări și perspective
În 2025, valoarea maximă a unui tichet de masă a fost stabilită la 40,18 lei. Această sumă reprezintă o creștere semnificativă față de anii precedenți, reflectând eforturile autorităților de a adapta valoarea tichetelor la realitățile economice actuale. Pentru a înțelege mai bine impactul acestei modificări, este important să cunoști evoluția valorii tichetelor de masă în ultimii ani. În 2022, valoarea era de 20,17 lei, crescând la 30 lei în 2023, iar în 2024 de la 35 lei în prima parte a anului 2024 a crescut la 40 lei și ulterior 40.04 lei, înainte de a ajunge la valoarea actuală de 40,18 lei.
Conform Ordinului Ministerului Finanțelor nr. 484/2025: Art. 1, pentru semestrul I al anului 2025, începând cu luna aprilie 2025, valoarea nominală a unui tichet de masă, stabilită potrivit prevederilor art. 33 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.045/2018, cu modificările ulterioare, nu poate depăşi cuantumul de 40,18 lei.
Conform Art. 2, valoarea nominală stabilită la art. 1 se aplică şi pentru primele 2 luni ale semestrului II al anului 2025, respectiv august 2025 şi septembrie 2025.
Este esențial să știi că această valoare de 40,18 lei reprezintă plafonul maxim, nu o sumă obligatorie. Angajatorii au libertatea de a stabili valoarea tichetelor de masă oferite, cu condiția să nu depășească acest plafon. Această flexibilitate permite companiilor să adapteze beneficiul la propriile politici salariale și bugetare.
Factorii care influențează potențialele ajustări includ evoluția ratei inflației, modificările salariului minim pe economie sau politicile fiscale ale guvernului.
Ca angajat, aceste potențiale creșteri ale valorii tichetelor de masă în 2025 ar putea însemna o putere de cumpărare sporită în fața creșterii prețurilor la alimente. Pentru angajatori, acest lucru va necesita o reevaluare a pachetelor de beneficii oferite, căutând un echilibru între menținerea competitivității pe piața muncii și gestionarea eficientă a costurilor salariale.
Ce este indexarea valorii tichetelor de masă
Conform Hotărârii nr. 1045 din 28 decembrie 2018, art. 33, alin.(1), valoarea nominală indexată a unui tichet de masă reprezintă ultima valoare indexată a tichetului înmulțită cu indicele creșterii prețurilor de consum înregistrat la mărfurile alimentare.
Acesta este calculat ca raportul între nivelul mediu realizat al acestui indice pe ultimul semestru și nivelul mediu al aceluiași indice pe penultimul semestru și este comunicat de Institutul Național de Statistică.
Legea tichetelor de masă
Tichetele de masă sunt reglementate prin Legea 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare și prin Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare. Conform Codului Fiscal, art. 76, alin.(3), lit. h), tichetele de masă reprezintă avantaje, primite în legătură cu salariul și supuse regulilor de impozitare a salariului, dar sunt exceptate parțial de la plata contribuțiilor sociale obligatorii.
Potrivit art.142, lit. r), art.157, alin. (2) și art. 220^4, alin.(2), tichetele de masă nu vor fi incluse în baza lunară de calcul a contribuțiilor de asigurări sociale și nici în cea a contribuției asiguratorii pentru muncă.
Conform Legii nr.165/2018, art. 11, alin.(1), tichetele de masă sunt bilete de valoare acordate angajaților lunar, ca alocație individuală de hrană, utilizate numai pentru achitarea mesei sau pentru achiziționarea de produse alimentare.
În plus, legislația actuală a extins eligibilitatea pentru acest beneficiu: orice angajat cu contract individual de muncă, indiferent de norma de lucru (întreagă sau parțială), are dreptul legal de a primi tichete de masă. Mai mult, s-a introdus o clarificare importantă pentru angajații care lucrează de la distanță sau în regim hibrid, confirmând că aceștia pot beneficia de tichete în aceleași condiții ca și cei care lucrează în regim fizic.
Impozitarea tichetelor de masă în 2025
Potrivit Legii 227/2015 privind codul fiscal, Codului Fiscal cu modificările și completările ulterioare, impozitarea tichetelor de masă se va face conform regulilor de impozitare a veniturilor salariale, se va reține și plăti și contribuția de asigurări sociale de sănătate, dar vor fi exceptate de la plata contribuției de asigurări sociale (25%) și a contribuției asiguratorii pentru muncă (2,25%). Cota de impozit pe venit aplicat pe salarii este de 10% și se aplică conform algoritmului prevăzut de Codul Fiscal, art. 78, alin.(2), lit. a).
Impozitul și contribuțiile sociale aferente venitului din tichete de masă se adună la restul impozitului și a contribuțiilor pe salarii pe care le reține angajatorul și se virează către bugetul de stat până la data de 25 a lunii următoare în care se vor efectua plățile.
Astfel, impozitul lunar se determină astfel: „ la locul unde se află funcția de bază, prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul determinată ca diferență între venitul net din salarii calculat prin deducerea din venitul brut a contribuțiilor sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii în România sau în conformitate cu instrumentele juridice internaționale la care România este parte, precum și, după caz, a contribuției individuale la bugetul de stat datorată potrivit legii, și următoarele:
(i) deducerea personală acordată pentru luna respectivă;
(ii) cotizația sindicală plătită în luna respectivă, potrivit legii;
(iii) contribuțiile la fondurile de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificările și completările ulterioare, și cele la scheme de pensii facultative, calificate astfel în conformitate cu legislația privind pensiile facultative de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, administrate de către entități autorizate stabilite în state membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European, suportate de angajați, astfel încât la nivelul anului să nu se depășească echivalentul în lei al sumei de 400 euro;
(iv) primele de asigurare voluntară de sănătate, precum şi serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, suportate de angajaţi, astfel încât la nivelul anului să nu se depăşească echivalentul în lei al sumei de 400 euro. Contractul de asigurare, respectiv abonamentul, vizează servicii medicale furnizate angajatului şi/sau oricărei persoane aflate în întreţinerea sa, aşa cum este definită la art. 77 alin. (5);
(v) contravaloarea abonamentelor suportate de angajaţi, în limita echivalentului în lei a 100 euro anual, oferite de furnizori ale căror activităţi sunt încadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, care acţionează în nume propriu în cazul abonamentelor care includ dreptul de a utiliza facilităţile sportive, în vederea practicării sportului şi educaţiei fizice cu scop de întreţinere, profilactic sau terapeutic, ori în calitate de intermediari pentru serviciile medicale, în cazul în care abonamentele respective includ şi servicii medicale.”
Abonamentul vizează servicii furnizate angajatului şi/sau oricărei persoane aflate în întreţinerea sa, aşa cum este definită la art. 77 alin. (5), în limita aceluiaşi plafon, indiferent de numărul de persoane.”
Prin urmare, angajatul este scutit de impozitul pe venit, de contribuția de asigurări sociale (25%) și de contribuția asiguratorie pentru muncă (2,25%). Dar entitățile plătitoare de salarii și/sau venituri asimilate acestora sunt obligate să calculeze și să rețină impozitul și contribuțiile aferente veniturilor fiecărei luni atunci când sunt efectuate plățile acestor remunerații.
Beneficii și avantaje ale tichetelor de masă pentru angajați și angajatori în 2025

În 2025, tichetele de masă continuă să joace un rol important în pachetele de beneficii extrasalariale, oferind avantaje clare atât pentru angajați, cât și pentru angajatori. Cu o valoare maximă stabilită la 40,18 lei, aceste tichete reprezintă un sprijin financiar consistent pentru acoperirea cheltuielilor alimentare curente.
Pe lângă contribuția economică directă, tichetele de masă pot încuraja adoptarea unor obiceiuri alimentare mai sănătoase, cu impact pozitiv asupra stării generale de sănătate și a capacității de concentrare la locul de muncă. Chiar dacă sunt supuse impozitului pe venit și contribuției CASS, din punct de vedere fiscal, tichetele de masă rămân o opțiune mai avantajoasă decât echivalentul în salariu brut, oferind o valoare netă superioară.
Pentru angajatori, tichetele de masă constituie un instrument eficient de motivare și retenție a personalului. Acest beneficiu concret contribuie la îmbunătățirea relației angajat-angajator și la consolidarea culturii organizaționale.
Din punct de vedere fiscal, cardurile de tichete de masă rămân atractive pentru angajatori: sumele acordate sunt deductibile la calculul impozitului pe venit și sunt scutite de contribuția asiguratorie pentru muncă (CAM). Acest regim favorabil permite companiilor să ofere un pachet de beneficii competitiv, fără a majora în mod semnificativ costurile salariale.
Pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri), oferirea acestui beneficiu la valoare maximă poate deveni un avantaj competitiv în atragerea și păstrarea angajaților, permițând IMM-urilor să concureze mai eficient cu organizațiile mari.
Pe termen lung, se asteaptă ca tichetele de masă să câștige și mai multă relevanță, pe fondul digitalizării și al schimbărilor în comportamentul beneficiarilor. Integrarea cu aplicații mobile, platforme de livrare de alimente sau soluții de plată digitală crește gradul de utilizare și atractivitatea acestui beneficiu. Adaptarea continuă a tichetelor de masă la noile realități economice și sociale va fi esențială pentru păstrarea eficienței lor ca parte din strategia de recompensare și retenție a forței de muncă.
Elementele obligatorii ale unui tichet de masă
Pentru a fi valid și utilizabil, un tichet de masă trebuie să conțină, conform Legii nr. 165/2018, art. 13, următoarele mențiuni:
- Numele și adresa emitentului
- Date referitoare la perioada de valabilitate
- Interdicția de a fi utilizat pentru achiziționarea de țigări sau alcool
- Numele, prenumele și codul numeric personal ale salariatului care este în drept să utilizeze tichetul de masă.
Aceste elemente sunt incluse de către unitățile emitente, fiind un criteriu pentru obținerea autorizației de emitere. Aceste mențiuni trebuie înscrise pe suportul electronic sau stocate într-un alt mod.
Cine poate primi tichete de masă. Beneficiari eligibili
Toți salariații din România, indiferent dacă lucrează cu normă întreagă sau parțială, pot beneficia de tichete de masă, cu condiția să aibă un contract individual de muncă și ca angajatorul să decidă acordarea acestui beneficiu. Situațiile în care tichetele de masă nu sunt acordate includ concediul de odihnă, concediul medical, absențele nemotivate sau delegarea în afara localității cu primirea unei indemnizații de delegare.
Cine poate emite tichete de masă
Conform normelor de aplicare a Legii nr. 165/2018, pot desfășura activitatea specifică de emitere a tichetelor de masă în baza autorizației de funcționare, acordată de Ministerul Finanțelor Publice:
- persoane juridice înființate în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
- instituțiile de credit;
- persoane juridice române;
- sucursalele instituțiilor de credit autorizate în statele membre ale Uniunii Europene și notificate către Banca Națională a României, potrivit legii.
Cardurile de bonuri de masă sunt emise de unitățile cu activitate specializată în domeniul care face obiectul prezentei legi, denumite în continuare unități emitente, sau de angajatorii care au organizate cantine-restaurant ori bufete.
Unitățile emitente desfășoară această activitate numai în baza autorizației de funcționare, acordată de Ministerul Finanțelor. Autorizația de funcționare se acordă potrivit criteriilor stabilite de Ministerul Finanțelor, astfel încât să se asigure dezvoltarea concurențială a serviciilor prevăzute de prezenta lege.
De asemenea, unitățile emitente dezvoltă și administrează rețeaua de comercianți unde sunt acceptate tichetele (în format electronic)
Conform art.18 al Normelor de aplicare a Legii nr. 165/2018:
„În vederea desfășurării activității specializate, unitățile emitente încheie contracte pentru prestarea serviciilor prevăzute de lege cu unități afiliate.”
Impactul social al tichetelor de masă
Pe lângă aportul economic semnificativ, tichetele de masă contribuie și la îmbunătățirea stării de bine a beneficiarilor. Potrivit unui studiu realizat de YouGov Shopper Intelligence, peste 70% dintre românii care primesc tichete de masă declară că acestea le oferă un confort financiar crescut și contribuie pozitiv la starea lor mintală.
De asemenea, potrivit aceluiași studiu, opt din zece beneficiari afirmă că tichetele de masă le-au îmbunătățit stabilitatea financiară, reducând presiunea zilnică privind cheltuielile pentru hrană și permițând o mai bună gestionare a bugetului personal.
Aceste date confirmă faptul că tichetele de masă nu sunt doar un instrument fiscal eficient, ci și un factor important în menținerea echilibrului financiar și emoțional al angajaților, cu efecte pozitive asupra productivității și calității vieții profesionale și personale.
Impactul economic și social al tichetelor de valoare în România
Conform unui studiu realizat de Academia de Studii Economice (ASE) la inițiativa Asociației Profesionale a Emitenților de Tichete (APET), tichetele de valoare au generat 32 miliarde de lei în PIB-ul României în 2023, reprezentând peste 2% din economia națională. Cea mai mare contribuție a provenit din tichetele de masă, care reprezintă 84% din totalul tichetelor emise, cu o valoare de 56 miliarde de lei în perioada ianuarie 2020 – iulie 2024.
Impactul asupra pieței muncii este de asemenea notabil. Conform studiului, fiecare 436.828 lei cheltuiți prin tichete de masă susțin un loc de muncă în sectorul comerțului. Astfel, tichetele de masă au sprijinit în mod direct peste 128.000 de locuri de muncă în perioada analizată. În sectorul HORECA, voucherele de vacanță au contribuit la crearea sau menținerea a aproape 40.000 de locuri de muncă, cu un impact total de 7,48 miliarde de lei.
Pe lângă acestea, tichetele cadou, cu o valoare cumulată de 3 miliarde de lei, au susținut creșterea consumului în retail. Studiul arată că o majorare de doar 1% a valorii sau numărului de beneficiari determină o creștere semnificativă în comerțul cu amănuntul și cu ridicata. Cardurile culturale, deși mai noi, generează deja efecte vizibile în sectoare precum industria cinematografică, producția media și muzicală – cu un impact economic pozitiv cuantificabil în evoluția cifrei de afaceri a acestor industrii.
Prin urmare, tichetele de valoare – și în special cele de masă – nu doar că oferă beneficii individuale angajaților și angajatorilor, dar susțin în mod concret sectoare esențiale ale economiei, creează locuri de muncă stabile și stimulează consumul intern, consolidându-și astfel rolul în arhitectura social-economică a României.
Perspective de evoluție pentru tichetele de masă
Cadrul legal și fiscal care reglementează tichetele de masă este într-un proces continuu de adaptare. Sunt posibile revizuiri ale regimului de impozitare, care ar putea viza simplificarea procedurilor sau introducerea unor stimulente fiscale suplimentare pentru angajatori.
În paralel cu tendințele internaționale, tichetele de masă vor fi frecvent integrate în strategiile de retenție ale companiilor sau incluse in platformele de beneficii. Printre direcțiile de dezvoltare se numără sprijinirea producătorilor locali și promovarea alimentației sustenabile prin rețele de parteneriate strategice, dar și inițiative de reducere a risipei alimentare în colaborare cu unitățile afiliate.
În ansamblu, tichetele de masă vor continua să evolueze și după 2025, adaptându-se dinamic la transformările din mediul economic, tehnologic și social. Prin digitalizare, flexibilitate și aliniere la obiectivele moderne de bunăstare și responsabilitate socială, ele vor rămâne un instrument esențial în arhitectura pachetelor de beneficii oferite de angajatori.
Referințe
- https://www.bursa.ro/studiu-yougov-peste-70-procente-dintre-romanii-care-primesc-tichete-de-masa-raporteaza-un-confort-financiar-si-o-stare-mintala-mai-bune-26916451
- https://www.forbes.ro/studiu-opt-din-zece-beneficiari-de-tichete-de-masa-au-o-stabilitate-financiara-imbunatatita-429227
- https://www.apet-romania.ro/proiect/studiu-privind-impactul-biletelor-de-valoare-asupra-economiei-romanesti/