Cum te ajută analiza SWOT să îți dezvolți afacerea în domeniul HoReCa
17 August 2021
Analiza SWOT este un instrument des folosit în lumea afacerilor, oferind o evaluare realistă a companiilor. Prin intermediul său poți afla ce puncte forte și ce minusuri are afacerea ta, care sunt oportunitățile de care să profiți și riscurile de care să te ferești. Descoperă cum realizezi o analiză SWOT eficientă.
Chiar dacă atât tu, cât și membrii echipei tale sunteți foarte ocupați cu activitățile de zi cu zi, este foarte important ca, măcar o dată pe an, să dedicați timp pentru a analiza situația în care se află compania.
Printr-un exercițiu de transparență și sinceritate, vei putea să înțelegi mai bine în ce punct te găsești și pe ce ar trebui să te concentrezi mai departe pentru a-ți putea dezvolta afacerea.
O astfel de radiografie a companiei poate fi realizată cu ajutorul analizei SWOT - fie că activezi în domeniul HoReca sau în alt domeniu de activitate.
Ai o pensiune, sau un hotel și un restaurant? Află cum te ajută analiza SWOT în dezvoltarea afacerii!
Analiza SWOT este o metodă folosită în mediul de afaceri pentru a stabili punctul în care se află compania, iar apoi, pe baza rezultatelor, a realiza un plan de dezvoltare. Este o analiză care te ajută să îți evaluezi propria afacere, fie că ai o pensiune, sau un hotel și un restaurant, dar și să îți evaluezi partenerii și colaboratorii.
Analiza SWOT este practic un fel de radiografie a firmei în care se urmăresc:
- Punctele tari(S-strengths)
- Punctele slabe(W-weaknesses)
- Oportunitățile(O-opportunities)
- Amenințările(T-threats)
Punctele tari și cele slabe țin de intern, în timp ce oportunitățile și amenințările sunt influențate de factori externi, cum ar fi companiile concurente, autoritățile, noi măsuri legislative etc.
Pentru a obține o analiză cât mai complexă, ar trebui să formezi o echipă mixtă, astfel încât să poți obține o imagine cât mai realistă a punctului în care se află afacerea în prezent. Chiar dacă echipa este formată din management, dar și dintr-o parte dintre angajații care intră în contact direct cu clienții, este esențial ca discuția să fie deschisă, sinceră, bazată pe exemple și situații clare. În acest mod, punctele slabe, în special, vor fi cele reale, iar eforturile ulterioare de a le îndrepta se vor concentra pe aspectele corecte.
De ce este importantă analiza SWOT, indiferent de dimensiunea afacerii
Citind acest articol, poate te întrebi: „de ce aș avea eu nevoie de o astfel de analiză, dacă dețin doar pensiune sau un hotel?” Ei bine, nicio afacere nu este prea mică pentru realizarea analizei SWOT, ba mai mult, sunt oameni care folosesc această metodă inclusiv pe plan personal.
Analiza SWOT pentru pensiunea, hotelul sau restaurantul tău, te ajută, pur și simplu, să ai o imagine mai clară asupra situației tale sau a afacerii pe care o conduci.
Așadar, stabilește ziua și locația (este recomandat să fie în afara pensiunii sau a hotelului, tocmai pentru ca echipa să se concentreze doar pe această analiză) și începe să răspunzi la următoarele întrebări:
S-Puncte tari
- La ce suntem cei mai buni?
- Ce aduc diferit angajații noștri?
- Cu ce se diferențiază locația noastră?
- Ce experiențe diferite oferim turiștilor?
- Legat de ce aspecte primim cele mai multe recenzii pozitive de la oaspeții noștri?
- Cât de prezenți suntem pe rețelele de socializare? Cât de activă este audiența noastră de acolo?
- Alte întrebări, în funcție de partea de business pe care vă concentrați.
W-Puncte slabe
- La ce suntem slabi? De ce?
- Ce acțiuni ale angajaților au atras cele mai multe reproșuri de la oaspeți?
- De ce instruire ar mai avea echipa nevoie?
- Fac față angajații sau este nevoie de forțe noi?
- Care este situația noastră financiară?
O-Oportunități
- Ce declară clienții că și-ar dori de la un hotel sau de la o pensiune?
- Ce experiențe internaționale în domeniu putem împărtăși cu echipa pentru a o impulsiona?
- Ce aplicații sau instrumente IT am putea începe să folosim pentru rezolvarea unor aspecte operaționale?
- Care sunt punctele slabe ale competitorilor? Cum putem compensa noi?
- Care este avantajul nostru concurențial?
T-Amenințările
- Cine este cel mai puternic competitor?
- Ce acțiuni ale competiției pot avea impact negativ asupra rezultatelor noastre?
- Cât de dificilă este atragerea de noi angajați?Cât de mult a evoluat tehnologia? De ce avem nevoie pentru a fi la zi? Ce costuri ar implica?
- Ce modificări legislative au apărut? Cum ne afectează?
Trage concluziile și construiește un plan de dezvoltare
Odată finalizată analiza SWOT pentru afacerea ta în domeniul HoReca, vei putea să folosești informațiile pe care le-ai obținut pentru a eficientiza modul în care funcționează afacerea ta.
Concluziile obținute prin analiza SWOT te vor ajuta la:
- Crearea unei strategii de creștere a cifrei de afaceri;
- Promovare mai eficientă;
- Instruirea eficientă a personalului;
- Eficientizarea costurilor.
După ce vei pune în aplicare deciziile luate pe baza analizei SWOT, nu uita să reiei exercițiul ulterior, pentru a vedea dacă măsurile luate generează sau nu rezultate.