Ce este starea de bine și cum o asiguri la locul de muncă
17 Martie 2022
Starea de bine reprezintă o necesitate pentru fiecare dintre noi, fiind caracterizată de mulțumire și confort fizic și emoțional constant. Atunci când ne simțim mulțumiți din toate punctele de vedere, ne putem bucura cu adevărat de oportunitățile vieții, în viața personală, dar și la locul de muncă. Află cum măsori starea de bine a angajaților tăi și cum le asiguri un mediu de lucru optim.
Când spui stare de bine, te gândești la un sentiment foarte personal, pe care fiecare îl trăiește în felul său. Există însă câteva aspecte comune, pe care cei mai mulți dintre noi le asociază cu această stare: siguranța, echilibrul emoțional, satisfacția, confortul, pacea interioară.
Wellbeing-ul, așa cum îl vei găsi ca termen în publicațiile internaționale, ocupă în prezent un rol central în preocupările angajatorilor. Află în continuare de ce pun companiile accent pe starea de bine a angajaților, ce avantaje au inițiativele de wellbeing și cum le poți aplica pentru propria echipă.
Cum definesc psihologii starea de bine
Conform fundației Mental Health, wellbeing-ul este un concept complex, care depășește sentimentul de fericire pe care o simți într-un anumit moment. Starea de bine presupune un confort fizic și emoțional constant, ce include atât mulțumirea pe care o ai în viața personală, cât și cea resimțită la locul de muncă.
Deși nu poți spune că trăiești în armonie și fericire 100% din timp, este suficient ca anumite nevoi să îți fie satisfăcute în mod frecvent, pentru a te bucura de echilibru. Iată cele mai întâlnite nevoi care, odată îndeplinite, contribuie la starea de bine a unei persoane:
- Nevoia de apartenență - sentimentul că aparții unui grup, unei familii, unui colectiv. Este o nevoie care în ultimii ani a fost destul de greu de satisfăcut, în contextul distanțării provocate de pandemia Covid-19.
- Nevoia de siguranță - în prim plan este siguranța fizică, urmată de cea financiară. Din punct de vedere al locului de muncă, siguranța include și încrederea în angajator și în locul de muncă.
- Nevoia de respect - ține atât de respectul celor din jur, cât și de stima de sine.
- Nevoia de autonomie - este strâns legată de individualitatea fiecărei persoane. Este firesc să te simți în largul tău atunci când ți se permite să ai propria viziune și să faci lucrurile în ritmul tău.
Evident, aceștia nu sunt singurii factori care contribuie la starea de bine, mai ales că, așa cum spuneam anterior, conceptul este unul destul de subiectiv. Fiecare persoană are nevoile sale de apreciere, recunoașterea performanțelor și activități care să îi ofere o stare de bine (wellbeing), însă cele de mai sus sunt în general esențiale pentru majoritatea oamenilor.
Impactul inițiativelor de wellbeing la locul de muncă
În ultimii ani, preocuparea pentru wellbeing a crescut simțitor în rândul companiilor din întreaga lume. Conform statisticilor, angajații care beneficiază de programe de wellbeing sunt mai mulțumiți de condițiile de lucru și, implicit, mai motivați în activitatea de zi cu zi.
Compania de consultanță și wellbeing Wellsteps a prezentat la începutul anului 2022 o serie de statistici legate de starea de bine la locul de muncă. Conform acestora, angajații care primesc beneficii de wellbeing dezvoltă în timp obiceiuri sănătoase și ajung să aibă mai puține riscuri de a se îmbolnăvi.
Specialiștii Wellsteps au observat inclusiv că organizațiile care asigură programe de wellbeing reușesc să reducă semnificativ cheltuielile interne: la nivel anual, pentru fiecare dolar alocat wellbeing-ului, companiile respective economisesc de fapt 3.3 dolari. Acest lucru se explică prin faptul că angajații se îmbolnăvesc mai rar, au mai puțin concedii medicale, sunt mai productivi și mai implicați.
Cum măsori starea de bine a angajaților tăi
Te întrebi cât de mulțumiți sunt membrii echipei tale de locul în care lucrează și de facilitățile pe care le oferi? Așa cum ai putut vedea mai sus, nevoile oamenilor cu care lucrezi sunt complexe și nu țin cont doar de satisfacția financiară. Dincolo de salariul pe care îl asiguri în fiecare lună, e necesar să iei în considerare și alți factori. Încearcă să îți răspunzi la următoarele întrebări:
- Cât de bine funcționează comunicarea internă a companiei? Cât de implicați se simt angajații în deciziile și direcția organizației?
- Cât de sigur este locul de muncă al fiecărei persoane?
- Oferi condiții de lucru suficient de bune din punct de vedere al spațiului de lucru și al tehnologiei cu care se operează?
- Cât de bine îți protejezi angajații de riscuri precum pandemia Covid-19?
- Cât de respectați se simt angajații tăi la locul de muncă?
- Ce perspective de viitor oferi fiecărui membru al echipei?
- Câtă flexibilitate au angajații tăi din punct de vedere al programului și al modului de lucru?
- Cum te asiguri că membrii echipei tale au toate condițiile necesare pentru a se bucura de un stil de viață sănătos și echilibrat?
- Cum procedezi dacă unul dintre angajații tăi are probleme de sănătate? Ce sprijin primește acesta din partea companiei?
- Cum asiguri echilibrul emoțional al angajaților, în special în perioadele dificile, cu factori de stres puternic?
În afară de a te concentra pe aceste aspecte, este important să verifici și starea curentă a angajaților. Pentru a „lua pulsul” echipei, poți folosi un instrument creat special pentru măsurarea satisfacției sau poți realiza propriul sondaj intern. Un instrument util în acest sens este testul Warwick-Edinburgh, care poate fi folosit ca atare sau adaptat la specificul fiecărei companii. Testul este compus dintr-o serie de afirmații, la care angajații tăi trebuie să ofere un punctaj de la 1 la 5, în funcție de cât de mult li se potrivește fiecare dintre acestea. Nu există răspunsuri corecte sau greșite, iar la final poți măsura starea de bine a angajaților din punct de vedere emoțional.
Numeroase companii aleg să realizeze anual un survey de satisfacție, în urma căruia pot înțelege cât de mulțumiți sunt angajații de locul lor de muncă. Sondajele de acest tip nu pun în prim plan doar satisfacția legată de salariu și de relația cu angajatorul, ci și multe alte aspecte importante, ce influențează starea de bine a echipei.
Dacă vrei să implementezi și tu o astfel de inițiativă, îți oferim câteva afirmații pe care le poți include în sondajul de satisfacție. Este mai bine să le prezinți în acest mod decât sub formă de întrebări, pentru că oferă o mai mare libertate de exprimare și pun mai puțină presiune pe angajați:
- Mă simt respectat și încurajat de angajator.
- Reușesc să împac viața personală cu cea profesională.
- Mă simt motivat să mă implic 100% în activitatea desfășurată.
- Simt că jobul actual îmi oferă suficientă satisfacție pe plan profesional.
- Condițiile în care lucrez sunt sigure.
- Angajatorul se implică în dezvoltarea mea profesională.
- Am la dispoziție toate resursele necesare pentru a-mi desfășura activitatea.
- Beneficiile extra salariale pe care le primesc din partea companiei mă ajută să am o viață confortabilă.
- Consider că starea mea de bine este o prioritate pentru angajator.
- Mă simt parte din echipă chiar și în contextul muncii remote.
- Am suficientă flexibilitate din punct de vedere al programului de lucru.
- Perioada actuală îmi transmite un grad ridicat de anxietate și stres.
- Am un stil de viață activ, fac suficientă mișcare și mă simt în formă.
- Reușesc să consum zilnic un prânz sănătos, chiar și când sunt la birou.
Te sfătuim să realizezi acest sondaj sub formă de grilă, cu punctaj de la 1 la 5 pentru fiecare întrebare. Astfel, răspunsurile vor fi mai relevante și mai ușor de analizat. De asemenea, poți opta pentru completarea anonimă a survey-ului, pentru o cât mai mare sinceritate.
Cum implementezi un program de wellbeing pentru angajați
În momentul în care îți dorești să crești starea de bine a angajaților tăi, este necesar să te bazezi pe un plan realist. Iată câțiva pași esențiali pentru implementarea cu succes a unui program de wellbeing:
1. Implica toate persoanele interesate
Inițiativele de wellbeing ar trebui sprijinite atât de conducerea companiei, cât și de departamentele sau persoanele care lucrează direct cu angajații: HR-ul și managerii de departament sau team leaderii. Astfel, măsurile pot fi adaptate cât mai bine la nevoile angajaților.
2. Realizează sondajul de satisfacție a angajaților
Odată ce te-ai aliniat cu persoanele care vor fi implicate în programul de wellbeing, creează și trimite un sondaj intern, așa cum ai aflat mai sus în cadrul acestui articol. Poți, de asemenea, să rogi directorii de departament să discute cu fiecare persoană în parte, pentru a afla mai multe despre cum se simte la locul de muncă și ce i-ar crește starea de bine.
3. Creionează inițiativele de wellbeing în funcție de nevoile angajaților
Observă răspunsurile din sondaj și vezi unde ar trebui lucrat, astfel încât să crești starea de bine a echipei. De exemplu, dacă multe persoane au răspuns că biroul nu le oferă destule condiții pentru a se simți confortabil și în siguranță, poate că e cazul să faci anumite schimbări - să permiți munca remote, să reamenajezi spațiul sau orice altă inițiativă care să crească gradul de confort și încredere. Dacă angajații care lucrează de acasă se simt izolați, poate e momentul să investești în device-uri sau programe care să permită o mai bună comunicare la distanță sau poate te orientezi către un mod de lucru hibrid.
4. Definește obiectivele finale ale programului
E bine să poți măsura rezultatele programului de wellbeing în funcție de câțiva indicatori bine stabiliți. Ce dorești să obții prin inițiativele pe care urmează să le implementezi în companie? Poți, de exemplu, să urmărești creșterea gradului de satisfacție și de motivație a oamenilor cu care lucrezi, să crești rata de retenție a angajaților și să scazi numărul de concedii medicale. Unele efecte se pot măsura prin cifre - rata de retenție, concediile, productivitatea, iar altele prin sondaje ulterioare.
5. Lansează programul de wellbeing și comunică-le angajaților noile beneficii
Atunci când adopți noi beneficii pentru angajați sau implementezi un nou mod de lucru, nu uita că oamenii sunt primii care trebuie să afle despre asta. Asigură-te că mesajul ajunge la fiecare persoană și că este înțeles în mod corect. Dacă oferi alte pachete de beneficii extra salariale față de cele cu care angajații erau obișnuiți, este necesar să le explici ce conțin acestea și cum pot fi folosite, precum și ce avantaje le aduc.
Pe tot parcursul implementării inițiativelor de wellbeing, rămâi aproape de realitatea din companie. Observă reacția oamenilor, încurajează-i să îți dea feedback și adaptează-te pe parcurs la solicitările primite.
Ce ar trebui să conțină beneficiile de wellbeing oferite angajaților
În ceea ce privește beneficiile dedicate stării de bine, este indicat să iei în calcul câteva aspecte importante pentru orice angajat:
- Echilibrul viață personală - viață profesională
Asigură-te că angajații tăi au suficient timp pentru pasiunile lor, pentru relaxare și pentru a fi alături de oamenii dragi. Oferă-le flexibilitate din punct de vedere al orarului de lucru, atunci când activitatea nu presupune ture de lucru bine definite. Nu încuraja statul peste program. Pune accent pe importanța pauzelor și a concediilor. Acordă beneficii care îți ajută angajații să își permită cel puțin un concediu anual - primele sau cardurile de vacanță sunt opțiunile excelente în acest sens.
- Stilul de viață sănătos
Încearcă să oferi beneficii care să le permită angajaților tăi să aibă un stil de viață echilibrat. Aici intră atât alimentația sănătoasă, cât și activitatea fizică, aspecte ce tind să fie ignorate în special în perioadele solicitante. Dacă angajații tăi tind să mănânce în fugă sau chiar să sară peste mese, să fie sedentari și să petreacă majoritatea timpului în fața calculatorului, impactul asupra sănătății lor va fi unul major.
- Sănătatea emoțională
În contextul actual, echilibrul emoțional este un subiect sensibil, de care orice angajator ar trebui să țină cont. Fii alături de angajații tăi cu beneficii care să le permită să urmeze programe de terapie și managementul stresului, mai ales atunci când au moralul scăzut sau simt că trec prin momente grele, care îi destabilizează.
- Sănătatea fizică
Oamenii alături de care lucrezi îți sunt ca o a doua familie, iar când vine vorba de familie, siguranța acesteia trebuie să fie mereu pe primul loc. De aceea, e necesar să te asiguri că angajații tăi au la dispoziție mijloacele necesare pentru a-și menține sănătatea - atât din punct de vedere al prevenției, cât și al tratării eventualelor probleme.
Ne dorim să îți fim alături și să te ajutăm să crești starea de bine a echipei tale. Pentru asta, am lansat două pachete noi de beneficii extra salariale: Pluxee Gusto Plus de Sănătate și Pluxee Gusto Plus de Echilibru. Primul dintre ele conține cardul de masă Pluxee Gusto, cel mai iubit beneficiu extra salarial din România, precum și acces rapid și nelimitat la telemedină. Al doilea este alegerea ideală pentru un program de wellbeing complet. Iată ce conține Gusto Plus de Echilibru:
- Un beneficiu centrat pe alimentația sănătoasă - bonurile de masa pe cardul Pluxee Gusto care le permite angajaților tăi să se bucure zilnic de o masă caldă și nutritivă.
- Acces nelimitat la servicii de telemedicină, care cuprind toate specializările de care angajații tăi sau familia acestora pot avea nevoie.
- Acces la consultații generale centrate pe wellbeing, care acoperă specialități precum nutriție, psihonutriție, managementul stresului, tulburări de somn, programe de terapie personalizate pe durată îndelungată.
Dorești mai multe detalii și o ofertă personalizată pentru propria echipă? Hai să ne auzim.